24 oktober 2011

8 ting bedrifter må vite om endringene på Facebook

Facebook gjennomgår i disse dager noen av de største endringene siden oppstarten av nettsamfunnet. Gambits digitalgruppe presenterer her de åtte største endringene.
8 ting bedrifter må vite om endringene på Facebook
For bedrifter gir endringene flere muligheter og utfordringer. De nye grepene vil komme de beste aktørene til gode.


Gjør deg klar for «Timeline» Personprofilene får en ansiktsløftning med den nye timeline som er i ferd med å rulles ut. I praksis betyr dette at all informasjon på profilen din vil plasseres på en tidslinje. Her vil alt du har gjort siden du ble medlem vises, og jo lenger bak i tid du kommer desto større er kravet til at det var interessant for at det skal synes.


Selv om det ikke er annonsert ennå, kan bedrifter og merkevarer regne med at også selskapssider vil bli lagt opp med timeline. Dette gir nye muligheter til å fortelle merkevarens historie på Facebook, og vil gjøre det lettere for de som besøker siden å finne interessant innhold.


Facebook introduserer tidslinjen. (Ekstern lenke)


Segmentering av statusoppdateringer
Den siste tiden har brukerne blitt spurt om å oppgi skole, utdanning , jobb, familierelasjoner etc. Facebook ønsker at brukerne oppretter egne lister, inspirert av Google + sine sirkler. Nå kan brukerne få egen segmentert nyhetstrøm (eks: venner fra arbeidsplassen, hjemstedet, skolen).


Dette er potensielt en stor endring for bedrifter, siden det stiller et nytt krav til den sosiale strategien: ikke bare må man vite hva som skal deles, man må ha en klar tanke om hvem man skal dele med.


Kall det hva du vil: «Liker» kan byttes ut
Nå kan man bruke andre verb enn «liker» når man ønsker at tilhengerne skal engasjere seg. Dette gjelder riktignok kun i applikasjoner, men vil like fullt gjøre siden mer personlig. Dessverre er det også slik at meldingen om at «PersonX liker MerkevareY» i stor grad vil forsvinne fra folks news feeds. Dette betyr i praksis at bedrifter må tenke annerledes når man ønsker at selskapssiden skal få flere tilhengere. Annonser og god dialog med brukerne blir viktigere.


Applikasjoner trenger færre tillatelser
Mange har ulike applikasjoner knyttet til sidene sine. En applikasjon er en tilleggsfunksjon som gir tilgang til brukerens profilinformasjon, slik at du kan kommunisere smartere med mottakeren.


Nå forenkler Facebook denne koblingen slik at det holder med én tillatelse for at en applikasjon får evig rett til eksempelvis å publisere meldinger på veggen til mottakeren.


Dette vil trolig starte en trend med mer fremtrendene og langsiktige applikasjoner. Det er også naturlig at dette kan skape irritasjon, siden brukerne vil oppleve at applikasjonene «lever sitt eget liv» uten å kreve gjentatte godkjennelser.


Følg Gambit H&K på Facebook!


Tickeren er den nye newsfeeden
Ny «live» newsfeed på høyre siden av skjermen. Her dukker det opp små aktivitetsoppdateringer som er synlig uavhengig hvor du navigerer på profilen din. Dette er spennende for merkevarer som er flinke til å engasjere vennene sine. Selskaper som er flinke til å samhandle med tilhengerne sine vil lykkes bedre enn før, og de som er dårlige vil bli enda mer usynlige.


Lær deg ordet: «Lifestyle apps»
Facebook bygger strategiske samarbeid med aktører som Spotify, Netflix m fl, og denne typen applikasjoner får navnet Lifestyle apps, som vil integreres i folks timeline. Du har kanskje lagt merke til Spotify-oppdateringer? Regn med at det kommer mange flere slike i tiden fremover.


Facebooks tentakler blir lenger for hver dag som går, og integrasjonen med andre tjenester blir sterkere – her åpnes en helt ny verden av spennende kommunikasjonsmuligheter.


Man trenger ikke å like en side for å skrive på den
Inntil nå har enhver bruker som ønsker å samhandle med en fanside måtte trykke «liker» før man eksempelvis kan skrive på veggen. Nå forsvinner denne terskelen, og alle som besøker siden kan skrive på den.


Det blir enklere for personer å gi ros og ris til et selskap på Facebook. Vi anbefaler alle å gå gjennom rutinene sine for håndtering av spørsmål.


Abonner på kjentes statusoppdateringer
Facebook blir mer lik Twitter, ved at man kan velge å følge enkeltpersoners statusoppdateringer. Nå kan du også bestemme hvilke meldinger du ønsker å motta fra hver enkelt venn.


Funksjonen gir nye muligheter til å bygge «stjerner» i sosiale medier som selskapet ønsker å fremheve.


Abonner på Gambits statusoppdateringer!


Kontakt Gambit H + K på telefon 22 04 82 00, eller e-post post@gambit.no.


Publisert 24.10.11