15 februar 2011

Dette betyr de nye Facebook-endringene for deg

Nå lanserer Facebook nye funksjoner for å forbedre selskapers hjemmesider på Facebook. Vi gir deg de beste tipsene.
Dette betyr de nye Facebook-endringene for deg
De nye funksjonene i Facebook Sider vil gjøre det enklere for bedrifter å utrykke seg, administrere kommunikasjon og øke engasjementet rundt sine sider.


Alle sidene på Facebook vil bli tvunget over på det nye oppsettet fra og med 1. mars 2011. Det er mulig å oppgradere siden allerede nå, men etter oppgraderingen vil det ikke være mulig å gå tilbake til det forrige oppsettet.


Gambit H&K har laget en kort oppsummering av endringene som kommer, og satt opp fem tips som vil gjøre det enklere for din bedrift å ta i bruk og få utbytte av de nye funksjonene.


Forbedringene består av blant annet:
  • Ny profil design som gir bedriftene flere muligheter til å utrykke seg (tilsvarende profildesignen Facebook nylig lanserte for sine brukere)
  • Muligheten til å navigere rundt på Facebook gjennom siden
  • Muligheten til å kommentere på andre sider
  • Muligheten til å velge å motta meldinger om fan-aktivitet og ”likes”
  • En ny funksjon for nyhetsoppdateringer som vil gjøre det mulig for forbrukerne å se kun de viktigste innleggene på siden
  • Muligheten til å like andre sider
  • Muligheten til å vise frem sidens administratorer
  • En ny funksjon der folk kan oppdage venner og interesser de har til felles med siden


5 tips til de nye sidene:


1. Vær kreativ med bilder!


De 5 bildene som vil vises i en bilderekke, åpner for mange kreative muligheter. Her kan man for eksempel leke seg med morsomme bilder av ulike logoer, eller man har mulighet til å gi brukerne et mer variert og større bilde av hva bedriften bak siden står for.


2. Lik andre ”sider”


Ved å like andre bra sider kan man styrke sin egen side, enten man velger å like bedriftens andre sider (hvis bedrifter har flere), eller man vil knytte bedriftens side til andre gode sider eller merkevarer.


3. Vis frem dine sideadministratorer


Dette kan være en fin mulighet til å ”personifisere” en bedrift, men også en fin mulighet for brukerne til å komme i direkte kontakt med bedriften. (Obs! Dette egner seg ikke nødvendigvis for alle, som for eksempel veldig store bedrifter eller bedrifter som ikke er flinke med å administrere siden sin).


4. Legg til applikasjonsikon på dine spesialfaner


På spesialfaner har dette ikonet tidligere ikke vært synlig, men disse dukker nå opp på venstre side. Finn et passende ikon som for eksempel bedriftens logo, eller lek med andre passende elementer.


5. Mye arbeid med siden?


Den nye muligheten til å logge deg inn som ”selve” siden, vil gjøre arbeidet enklere. Som innlogget på siden vil du kunne navigere rundt på Facebook, kommentere på andre sider, og få tilgang på varsler og nye ”likes”.


Gambit H+K oppfordrer alle bedrifter til å varsle administratorene av sidene sine før de oppgraderer. Etter oppgraderingen vil Facebook sende administratorene en e-post som varsler om endringen som er gjort.


Publisert 15.02.11