15 juni 2015

Fra katastrofe til suksess – med Team Vestas

Sponsing utgjør en stadig større del av markedsmiksen, men risikofritt er det ikke! Hva gjør du når den du sponser ikke leverer, dummer seg ut eller rett og slett gjør noe utilgivelig? 
Fra katastrofe til suksess – med Team Vestas
Foto: Anders Grøterud fra Gambit H+K åpnet sponsorseminaret om sponsing og risikohåndtering


Kongelig Norsk Seilforening og Gambit H+K inviterte til frokostseminar om sponsing og risk management, med Team Vestas og McDonald’s som gode eksempler på hvordan det kan gjøres.  
- Kan dere tenke dere å ta den siste sponsorplassen, spurte Knut Frostad i Volvo Ocean Race.
Morten Kamp Jørgensen, Kommunikasjonssjef i Team Vestas Wind, måtte tenke seg om:
- Hvordan passer dette med oss og vår business? Hva får vi igjen for å engasjere oss i seiling? Er det noen som i det hele tatt husker hvem som vinner Volvo Ocean Race, eller husker man bare navnet på racet?
- Det var viktig å ikke bare være med å betale for festen, men også å sørge for at det kunne gi verdi for Vestas, sier Kamp Jørgensen. Det var ingen tvil som at Vestas hadde stor interesse av å snakke om vind og vindteknologi, og koblingen mot seiling er helt naturlig. Hvordan kan vind skape endringer i verden, og være en del av løsningen på feks fattigdom og miljøutfordringer?
Vestas konkluderte til slutt med at sponsoratet vill være en flott måte å løfte fram merkevaren Vestas på, og at det var en unik mulighet til å engasjere publikum og samarbeidspartnere.
- Som et B2B-selskap, må man ha et businessmål, og man må kunne forklare hvorfor man går inn i et sponsorat. Deltakelse i VOR ville garantert skape mye oppmerksomhet, men det måtte kunne forsvares ovenfor stakeholders, kunder og eiere, sier Morten Kamp Jørgensen.


Full stopp på 2. etappe
Team Vestas skulle konkurrere om seier i Volvo Ocean Race, men allerede på den 2. etappen (av 9) endte seileeventyret med katastrofe for vindmølleprodusenten og sponsoren Vestas, da båten blåste opp på et rev og havarerte i Det Indiske Hav utenfor Mauritius. Båten var så skadet at man måtte stå over de neste fem etappene og fiaskoen var et faktum. Sponsoratet hadde åpenbart vært en gigantisk feilvurdering fra Vestas side. Eller?
Kamp Jørgensen fikk en telefon den natten ulykken skjedde. Beskjeden var klar: Ikke regn med å få så mye søvn – teamet har seilt på et skjær. Kommunikasjonsteamet forsikret seg om at alle om bord var i god behold, og startet så med å aktivere kriseplanen.
- I forkant var vi usikre på om det egentlig var nødvendig med en slik plan, men vi gjorde det for sikkerhets skyld. Det var smart, for telefonen ringte non stop. Og jobben ble stor. Rykter spredte seg, og man måtte slukke branner og rette opp feil, sier Morten Kamp Jørgensen.
Uhellet ga en mulighet til å kommunisere og vise hva Team Vestas var laget av, samtidig som det var en utfordring å til enhver tid vite hva man kunne si. Ryktene svirret, og man måtte være nøye på kun kommunisere bekreftede fakta, og være åpne på hva de ikke hadde kunnskap om. Vestas gjennomførte også en godt gjennomtenkt pressekonferanse for å få ut fakta og budskap på en korrekt og god måte. Ulykken skyltes en menneskelig feil, og det var sentralt å ta vare på teamet og menneskene.
Samtidig ble det jobbet for fullt med å komme tilbake i racet. Det var ikke lett, men de klarte det – og takket være god sportsånd blant de andre lagene og idretten – fikk de kommunisere rundt Vestas for hvert stopp videre. Vestas hadde en god historie å fortelle, og de fikk rom til å fortelle den. Det handlet om å aldri gi opp, og å involvere fansen i gjenoppbyggingen av båten.
- Normalt tar det 8 måneder å gjenoppbygge en så skadet båt. Vi klarte det på fire!
Det som kunne blitt en katastrofe, ble i stedet en unik suksesshistorie. Da båten entret Volvo Ocean Race igjen på etappe 8 etter flere måneders opphold ble Team Vestas nummer 2. New York Times spanderte en temaartikkel på comebacket.
Vestas-historien er et godt eksempel på hvor viktig det er å planlegge for krise og ha beredskapen i orden. Dessuten hvordan en krise gir unike muligheter til å virkelig vise hvem man er. Hardt arbeid kan snu en negativ situasjon, og Morten Kamp Jørgensen forteller at hele Vestas er stolte av hvordan de har jobbet med dette siden båten seilte på land, og til den nå er tilbake i vannet, i full fart.


Les mer om sponsing på Gambit sin blogg, Tankestue.


New York Times har omtalt historien om Team Vestas. Les artikkelen her.