2 januar 2012

Gambit H+K satser offentlig

De siste årene har Gambit vokst seg til å bli Norges største PR- og kommunikasjonsbyrå. Nå ønsker byrået å bli større innen offentlig sektor.
Gambit H+K satser offentlig
–Det siste halvåret har vi målrettet gått inn for å posisjonere oss sterkere i dette markedet. Offentlig sektor skal løse mange av landets mest komplekse utfordringer, noe som fra et kommunikasjonsfaglig perspektiv er meget engasjerende, sier adm. dir. Ole Tom Nomeland i Gambit H+K, og legger til:


–Samlet er offentlig sektor et betydelig marked for vår bransje. Totalt kjøper det offentlige kommunikasjonstjenester for mellom 100 og 200 millioner årlig, sier Nomeland.


Vant offentlig anbud
Gambit H+K har nettopp, i sterk konkurranse, vunnet en kontrakt med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Ifølge Nomeland er dette en hyggelig indikasjon på at byråets målrettede satsing gir resultater.


Gambit er imidlertid ikke uten erfaring fra offentlig sektor fra før. Byrået er tidligere nominert til Gullkorn for Datatilsynets kampanje «Du bestemmer» - og kunder som Oslo kommune, Helsedirektoratet og Kommunal- og regionaldepartementet har også benyttet seg av byråets tjenester.


Ny spesialrådgiver leder satsningen
I høst har Gambit H+K styrket satsingen med å ansette Svein Holtan, som kommer fra jobben som kommunikasjonsdirektør i Politidirektoratet.


- En viktig del av dette har vært å bygge opp et godt team. Vi har nå rekruttert inn flere personer, og vår offentlige satsning ledes av tidligere kommunikasjonsdirektør i politiet og Luftforsvaret, Svein Holtan. Han er en svært erfaren rådgiver som har hatt flere sentrale kommunikasjons- og lederroller. Vi er trygge på at både Gambit og våre kunder vil ha stor glede av hans kompetanse fremover, sier Nomeland, og legger til:


– Nå har vi kompetanse og erfaring med alt fra Hovedavtalen i Staten, og til målrettet bruk av sosiale medier og app-teknologi, sier Ole Tom Nomeland.


Ifølge Svein Holtan er det viktig for Gambit at rådgiverne også har jobbet i offentlig sektor og ikke bare på kundesiden. Dette skaper en grunnleggende forståelse for de kommunikasjonsutfordringer – så vel som de styringsprosesser som særtegner offentlig sektor, ifølge han.


– Kravet og forventningene til kommunikasjon med offentlig sektor i Norge har økt. Sektoren har behov for både å øke og spisse sin kommunikasjon med landets innbyggere. Samtidig gir ny teknologi mange nye muligheter til å styrke dialogen med brukerne. Dette vil gjøre tjenesteytingen bedre fremover, sier Holtan.



Publisert 02.01.12