29 januar 2013

Hva er god helse- og treningsjournalistikk?

Gambits faggruppe for Sports Marketing & Sponsorship arrangerer frokostdebatt, torsdag 31. januar, og spør:

Hva er god helse- og treningsjournalistikk?
Hvor bevisste er medier og eksperter på sitt ansvar for påvirkning i folks liv?
Hva er god helse- og treningsjournalistikk?
Januar er tiden for nyttårsforsetter og nye vaner, enten det er snakk om å komme seg opp av sofaen, få flat mage på tre uker eller å delta i Norseman. Samtidig som det meldes at norske 15-åringer beveger seg mindre enn 80-åringer, brer spiseforstyrrelsen Ortoreksi og et sykelig fokus på sunnhet om seg. Hvordan er et slikt paradoks mulig?


I panelet:
Mads Kaggestad (36) er medeier og konsulent i Totalconsult trening og sykkelkommentator i TV2.
Mads er tidligere toppsyklist for det franske profflaget Crédit Agricole.


Yngvar Andersen (38) er personlig trener og en mye brukt «treningsguru» i norske medier.
I tillegg til å drive treningsstudioene Mykjemeir og å være en populær foredragsholder, hjelper Yngvar utrente folk i form på programmet Puls på NRK.


Vibeke Larsen (42) er journalist i Dagens Næringsliv og har vært med på å utvikle avisens stoff om trening og sport, blant annet gjennom DN Aktiv.


Guri Solberg (36) er programleder i TV2, kjent fra bl a «Skal vi danse» og «Idol» og leder for tiden programmet «Ettermiddagen».
Interessert i helse og trening, noe hun stadig twitrer og blogger om.


Nina Schmidt (52) er avdelingsleder for Klubbtjenester i VG, og har ledet Vektklubb.no siden oppstarten i 2005. Hun har også vært leder for VGs Forbrukeravdeling og har lang erfaring med
helse- og treningsstoff.


Debatten vil ledes av Johan Wilskow og Anders Hall Grøterud.