av: Charlotte Gundhus, 20 mai 2014

Hvem vant vinteren?

Gambit inviterte til sportsdebatt!

Over 80 personer deltok i Gambits sportsdebatt torsdag 15. mai. Med Petter Northugs bilkjøring i nyhetsbildet var det vanskelig å unngå debatt om konsekvensene av det han hadde gjort. Hvordan kunne det skje? Ville han komme tilbake sportslig? Hadde han svekket sin posisjon kommersielt?
Hvem vant vinteren?
Mediefolk, sponsorer, idrettsledere og andre interesserte hadde funnet veien til Ingeniørenes hus for å høre sponsorrådgiver Jacob Lund debattere vintersesongens ups and downs med pressefolkene Bertil Valderhaug (Aftenposten), Andreas Stabrun-Smith (NRK) og Mads Kaggestad (TV2) og idretten ved Åge Skinstad (Norges Skiforbund) og Linda Linnebo (Skiskytterforbundet).


Debatten ble ledet av Johan Wilskow fra Gambit H+K.


− COOP VANT
Coop kommer ut som den suverene vinner, for det er den eneste sponsoren folk husker, åpnet Jacob Lund i SponsorConsult.
Coop har gjort det helt store, slått en kile i norsk idrett. Coop har klart å bygge en assosiasjon mellom selskapet og idrettsutøveren Petter Northug, men det er katastrofalt at han har kjørt i fylla. Hadde jeg vært rådgiver hadde jeg sagt: la oss bryte med Coop, fortsatte han.
Men hvor mye har Petter Northug svekket sin profil? ville debattleder Johan Wilskow vite.
Mye, men på lang sikt kan han ha lagt grunnlaget for å bli større enn noen gang. For media elsker å dyrke folk som har hatt motstand og kommer tilbake, sa Andreas Stabrun-Smith fra NRK TV-sporten. ­ − Hvis unnskyldningen følges opp av handlinger og han vinner masse til vinteren vil markedsverdien hans styrkes ytterligere, noe som trolig er med i Coops langsiktige vurdering av sponsoratet, sa Stabrun-Smith.
Åge Skinstad, sportssjef i Skiforbundet var langt på vei enig.


INGEN STARTNEKT
Skiforbundet har gjentatte ganger tilbudt Petter en plass på landslaget, men vil nå ikke foreta seg noe, sa Skinstad, før han la til:
Men vi vil heller ikke gi ham startnekt i vinter.
Derimot virker Norges Skiforbund veldig tydelig på at Northug hadde dårlige skiresultater som ikke var påvirket av hendelsen i Byåsen.  I følge Skinstad er det kun Northug selv som kan bestemme veien videre.
Petter må trene, enkelt og greit. Det er den indre viljen og indre motivasjonen som må hentes fram og det bestemmer han selv. De beste har allerede lagt bak seg 14 gode treningsdager for sesongen 14/15. Han må trene ordentlig umiddelbart, sa Skinstad.
Jacob lund og Bertil Valderhaug støttet Skinstads konklusjon.
Presidenten i Snowboardforbundet, Cecilia Flatum, hadde flere spørsmål til panelet.


KENGURUEN NORTHUG
Kanskje han fikk en ekstra piff etter ulykken og kommer mer motivert tilbake enn noen gang? spurte Bertil Valderhaug. − Det ville vært perfekt i en tabloid verden. Som sportssjef i Aftenposten mente han idretten har sett verre enn Northugs fyllekjøring.
Skiløpere er som folk flest, men lever et ekstremt liv. Når de først fester blir de som kenguruer i et minefelt, sa Valderhaug.
Jeg har også kjørt i fylla, jeg ble bare ikke tatt for det, påpekte Lund.
Selv om panelet trodde Northug vil komme tilbake, svarte 7 av 10 blant publikum nei på påstanden om at Northug vil komme tilbake og vinne VM-gull. 6 av 10 mente han hadde svekket sin kommersielle verdi på grunn av fyllekjøringen.


MOTGANG KAN LØNNE SEG
Mads Kaggestad var uenig og trakk fram flere toppsyklister som har kommet tilbake etter tøffe perioder.
Sponsorer aksepterer, det er haugevis av eksempel i media, f.eks. Festina-affæren i 1998. Festina har aldri solgt flere klokker enn i den perioden. Ting blir fort glemt hvis skandalene får utøverne til å skjerpe seg.
Nils Brostrøm ville vite om en det var høyere toleranse for Petter Northugs fyllekjøring enn om en ekstremsportutøver hadde gjort det samme. – Jeg antar at det ville vært nulltoleranse for ekstremsportutøveren, mente Brostrøm.


HVEM VANT VINTEREN?
Flere i panelet mente idretten har skrudd opp forventningene til hva dagens idrettsutøvere skal være. Linda Linnebo, markedssjef i Norges Skiskytterforbund, opplever en tilleggsdimensjon for å bli et godt sponsorobjekt.
Vi vil se personlighet, og da er vi på «24-timers utøveren». Noen merkevarer tåler mer, andre er mer fintfølende på støy. Da er det spesielt vanskelig når sponsoratet går på enkeltutøverne, når idretten i tillegg har et fundament som skal fremmes, sa Linnebo.
Hun fikk støtte av Valderhaug som mente Northug var prakteksemplaret på en moderne utøver som maktet å spille på flere arenaer. Samtidig påpekte Andreas Stabrun-Smith at Ole-Einar Bjørndalen er vintersesongens store vinner.
Det som har skjedd med Ole Einar fra 2009 til nå har vært død opp fra graven. Hvem har vel hatt troen på han? Det er helt utrolig, og bringer oss inn på hvorfor sponsorobjekter er sponsorobjekter. Og hva avgjør hvem som er populære? Jo – der hvor helten har litt motstand.
I tillegg synes han alpinisten Henrik Kristoffersen overrasket mest.
Der snakker vi en som virkelig styrket sin markedsverdi og seg selv.
Man må by på seg selv og være hel ved. Ha integritet og ryggrad, stå for verdier og ta de ut. Den miksen er veldig bra, skjøt Lund inn.
Bertil Valderhaug trakk frem kombinert-gutta som en av de virkelig store oppturene med gullene til Jørgen Graabak som utløsende faktor på en sponsoravtale på 10 millioner de neste årene.


TOMMEL OPP FOR SoMe
Åge Skinstad mente sosiale medier er en utmerket kanal der utøverne kan by på personlighet og andre kvaliteter enn idrettsresultater.
Det er mange utøvere som gjør noe med sitt eget image ved å være tilstede i sosiale medier. Det koster lite og er enkelt. Det er et godt bidrag til sponsorporteføljen og jeg anbefaler det til alle utøvere, sa Skinstad.
Hva leser vi om skiløperen Petter Northug i sosiale medier om et år da, spurte debattlederen avslutningsvis. 
Han vinner verdenscupen og får en Audi i premie, gliste Valderhaug.


Les også vårt blogginnlegg om sponsing: Hjelp vi sponser – i gode og onde dager