6 april 2016

SXSW 2016: The short version

SXSW er over for i år. Ti dager med det ypperste innen film, musikk og teknologi er et hardt maraton, selv for den mest drevne festivaldeltaker. Her kommer en kort oppsummering av fem av temaene som preget festivalen. Helt uten kø. Helt uten mas.
SXSW 2016: The short version
(VR i år igjen: Blir snart alt VR-kompatibelt? Bildet hentet fra SXSW Trade Show 2015 fra www.sxsw.com. Alså fra i fjor, ironisk nok). 


1. Virtual reality – snart allemannseie?
Det begynner å bli noen år siden VR ble den store snakkisen for ”første” gang da purunge Palmer Luckey med flere viste frem Oculus Rift for første gang (jeg skriver ”første” fordi VR strengt tatt var en snakkis lenge før Palmer Luckey ble født). Virtual Reality var likevel en stor del av årets SXSW. Her var ”alt” VR-kompatibelt, og sammen med Augmented Reality preget dette både festivalprogrammet og praten rundt Austins mange hundre barbecuegriller. Fra edtech og medtech til gaming og porno, fra digital storytelling og markedsføring til ”gåturer” på Mars. I Norge begynner det å bli lenge siden vi så de første eksemplene på bruk av dette i markedsføring, og Kampanje får helt sikkert enda flere VR/AR-kampanjer å se frem til i årene fremover. At det gir spennende muligheter til å skape engasjerende merkevareopplevelser er det i hvert fall ingen tvil om.
 
2. Myndigheter, kontrovers og offentlige tjenester
Den amerikanske presidenten besøkte SXSW i år. Presidenten snakket blant annet om U.S. Digital Service, om hvordan teknologi, design og gründere kan jobbe sammen med myndighetene for å styrke offentlige tjenester, men det som fikk mest oppmerksomhet var Obamas uttalelser rundt FBI vs Apple, en kontrovers som i grove trekk handler om smartphonekryptering og amerikanske myndigheters rett til å kreve tilgang til innholdet i mobile enheter, herunder privatpersoners data. Obamas standpunkt er at dersom myndighetene ikke har mulighet til å bryte seg inn i mobiltelefonen din betyr det at alle går rundt med en sveitsisk bankkonto i lommen, og akkurat det standpunktet skapte en god del murring i Austin.
 
3. Artificial Intelligence – en mulighet eller trussel?
En annen ting som skapte både murring og begeistring er AI, eller Artificial Intelligence – er det fremtiden eller menneskets undergang? Kunstig intelligens og machine learning, smarte maskiner som lærer seg selv å utføre kompliserte oppgaver, var tema også under NHOs årskonferanse, Remix, tidligere i år. Da viste professor ved MIT Sloan School of Management, Andrew McAfee, salen hvordan en maskin gikk fra ubrukelig til supermenneskenivå i spillet Breakout på svært kort tid, utelukkende ved hjelp av egen læring (her fra tilsvarende presentasjon). I Austin ble det diskutert både muligheter og farer – fra Googles selvkjørende biler og menneske(etter)lignende roboter til konsekvensene av feil i slike systemer ved bruk i eksempelvis helsevesen, transport og finans. Og selvsagt om roboter med kunstig intelligens er i ferd med å ta fra oss vanlige mennesker jobbene våre.
 
4. Big data (I know, i år igjen…)
Nå har vi snakket om viktigheten av big data i maaange år, og jeg håpet kanskje årets SXSW skulle spare meg for eldre selgere med gratis firmapenner til utdeling og prekener om denne ”nye trenden”. Firmapennene var der i år også, men noe var likevel spennende og nytt. Big data er det som muliggjør kunstig intelligens og machine learning og var naturlig nok en sentral del av dette temaet, men det som kanskje var mest spennende for vår bransje var diskusjonene rundt automatisert innholdsproduksjon og algoritmer (tenk en PC som automatisk ”skriver” og/eller optimaliserer en nyhetssak eller annet innhold basert på hva nettstedet du er inne på vet du liker, altså PC-er som erstatter menneskelige journalister). Markedsføring, journalistikk og politikk blir til ren matematikk. Behagelig for finansdirektøren som slipper krangler om lønn og ferie og for markedssjefen som kan vise til überoptimalisert innhold og flere treffsikre saker. Men er det like bra for oss som skal konsumere innholdet, for ikke å snakke om skrivekunsten og annet kreativt arbeid? Dette temaet var på agendaen også i fjor, men selv om diskusjonen ikke er helt ny er det interessant å se hvordan både redaksjonelt og kommersielt innhold påvirkes av utviklingen innenfor kunstig intelligens. Temaet er også interessant fra et opphavsrettslig ståsted. Hvem eier egentlig ”åndsverket”?
 
5. Dark Social
Dette litt skumle begrepet omfatter all den sosiale delingen som skjer i private kanaler, og som derfor ikke fanges opp av søkemotorer og tradisjonelle analyseverktøy. Et sentralt tema fra SXSW var konsumentskiftet fra social media til social messaging, og som en del av dette ble the next multibillion-dollar opportunity: marketing in messaging presentert. Dark Social har oppstått som et resultat av økt deling i private meldingstjenester, linking i epost og tjenester som Snapchat og WhatsApp. Som et resultat av dette implementerer Twitter Snapchat-funksjonalitet og Facebook omtaler Messenger som en av de viktigste driverne for business fremover. For markedsførere betyr det at vi må finne nye måter å engasjere og aktivere publikum i og rundt private og mer intime meldingstjenester på. I Norge har Snapchat lansert Lenses, og Pepsi Max brukte funksjonaliteten til å engasjere nordmenn på valentinsdagen.
 


Erlend Hausken er spesialrådgiver i Gambit H+K og co-founder av vibble.
 
Disclaimer: Mercedes og Pepsi Max er kunder av Gambit H+K.