6 august 2014

Skal kåre beste flyselskap i sosiale medier

For første gang er en nordmann i juryen for global prestisjepris.
Skal kåre beste flyselskap i sosiale medier
For femte år på rad skal det internasjonale konsulentselskapet SimpliFlying kåre de beste flyselskapene i sosiale medier. For første gang sitter en nordmann i juryen, PR-rådgiver Christian Kamhaug fra Gambit Hill+Knowlton.
 
Kamhaug er fagleder for reiseliv og turisme i Gambit, og har lang erfaring fra flybransjen. Før han kom til Gambit i 2012 ledet han SAS’ arbeid i sosiale medier. I fjor satt Kamhaug i juryen som sammen med Kampanje kåret beste norske Facebook-side under Social Media Days.
 
- Det er en ære for oss å ha med Christian i juryen i år. Nå som han ikke selv er en av de mulige vinnerne som representant for SAS, er vi glade for å ha ham med blant de som skal plukke de beste av de beste. Med sin svært relevante erfaring fra selv å ha ledet SAS’ innsats i sosiale medier i flere år, kjenner han utfordringene, vet hva som er bra og har en helt unik innsikt i sosiale medier i reiselivsbransjen, sier Shashank Nigam CEO i SimpliFlying.
 
Den årlige kåringen «Simpliflying Awards for Excellence in Social Media» er en prestisjetung pris, som flyselskaper over hele verden konkurrerer om å ta hjem. Blant de nominerte i år er blant annet KLM, Lufthansa, Emirates, Turkish Airlines og Qatar Airways. Det skal deles ut priser i seks kategorier under årets prisbonanza – beste flyselskap i sosiale medier, beste nye flyselskap i sosiale medier, beste kundeservice i sosiale medier, beste inntekstdriver i sosiale medier, beste bruk av nye sosiale plattformer og mest kreative kampanje i sosiale medier. KLM har blitt kåret til beste flyselskap i sosiale medier to år på rad, og er også nominert i år sammen med Lufthansa, Turkish Airlines, brasilianske Azul og amerikanske Southwest Airlines.
 
- Det er mange gode kandidater i år. Flyselskapene var tidlig ute med å se den kommersielle verdien av å bruke sosiale medier i sin kommunikasjons- og markedsføringsmiks. De flinkeste i bransjen har integrert sosiale medier i alt de gjør, og det er nettopp dette jeg ser etter når jeg evaluerer de innsendte arbeidene. Den kanskje med spennende kategorien i år synes jeg er beste bruk av nye plattformer. De fleste har god kontroll på Facebook og Twitter, og flere flyselskaper tester nå blant annet Snapchat og kinesiske Weibo, sier Kamhaug.
 
Kamhaug har tidligere vært mottager av en av prisene da han i 2010 tok i mot prisen for beste bruk av sosiale medier i en krisesituasjon, under askekrisen. Den gang var han Head of Social Media i SAS. Nå sitter han selv i juryen sammen med representanter for Google, YouTube og Twitter – alle med reiselivskunder som spesialfelt. I tillegg til juryens poeng, kan flyselskapenes fans stemme på sine favoritter online. Prisene skal overrekkes i New York 12. september.