27 april 2012

Sporty frokostseminar: Oslo-OL 2

8. juni avgjør et ekstraordinært idrettsting om de stiller seg bak en søknad om OL i Oslo 2022. Om så skjer, er det et langt lerret som skal blekes før «the decision is Oslo». Et fullsatt Vika Kino fikk torsdag morgen et nærmere innblikk i hvordan London
Sporty frokostseminar: Oslo-OL 2
Head of Sports and Global Practice Director, Andy Sutherden og International Sports Consultant, Rowland Jack fra Hill+Knowltons London-kontor, gav publikum et spennende innblikk i hvordan de
gjennomførte kampanjen som til slutt skaffet den engelske hovedstaden de 30. olympiske leker. De fortalte også om hvilke grep du bør ta for å lykkes i et konkurransepreget sponsormarked.


Advarer mot tysk konkurranse
I tillegg til å fortelle hvordan søkerbyen kan tilnærme seg beslutningstagerne i IOC, ga Rowland Jack også forsamlingen en oversikt over hvordan selve søknadsprosessen kan tegne seg de neste årene. Om Jacks magefølelse stemmer, vil en søknad fra München være blant de tøffeste konkurrentene i kampen for at ilden igjen skal lyse over norsk jord.


Blant råd de britiske ekspertene kom med, var bruken av både eksisterende og forhenværende norske idrettsutøvere et viktig poeng.


- Dere har store stjerner innen vintersport. Bruk dem i kampanjen. Få dem til å fortelle sine historier og hvorfor man skal la seg rive med i vintersport, sier Andy Sutherden.


Sponsor: Kjøp det du trenger…
…og bruk det, var Sutherdens innstendige oppfordring da han gikk gjennom sine ti bud for å lykkes som sponsor. Sutherden advarte også om idrettsinteresserte topplederes tendens til å gå inn sponsorater som ligger deres hjerte nær, men som mangler mål og mening.


- At Gillette gikk inn i samarbeidet med David Beckham handlet selvfølgelig om å bygge merkevaren, øke dens verdi og om skape synlighet i egne, fortjente og betalte kanaler. Men det mange kanskje glemmer, er at det egentlig handlet om å selge flere barberhøvler, sier sponsoreksperten.


Sutherden presiserte videre viktigheten av å tenke hvordan samspill mellom ulike kommunikasjonskanaler vil gi maks effekt når du skal aktivere sponsoratet. Briten trakk også fram flere interessante case-studier fra aktører som Bama, Red Bull, Morgendagens Helter og Omega.


Les Anders Grøterud, Spesialrådgiver og faglig leder for Gambit H+Ks Sports Marketing & Sponsorship-gruppe, sitt nye blogginnlegg der han spør hva det er som er så spesielt med toppidretten - at vi lar oss fascinere gang på gang: http://blogg.gambit.no/hva-er-det-med-toppidretten/


Publisert 27.04.12