22 mars 2012

Suksess for frokostseminar

200 deltakere fikk onsdag presentert muligheter med Facebook-endringer, nye digitale kanaler og en smakebit på SAS’ suksess på sosiale medier.
Suksess for frokostseminar
30.mars endres design og oppsett for organisasjoners Facebooksider. Rolf Aaneland Ellingsen, spesialrådgiver i Gambit H+K, presenterte hvordan dette vil påvirke organisasjoners tilstedeværelse på Facebook.


Endringene på Facebook gir organisasjonene mer kontroll over utseende og innhold, og Facebooksiden er i større grad egnet til å fortelle din historie. De som er gode på engasjerende innhold med brukerne, blir belønnet. Annonserings- og publiseringsplanen må ses mye mer i sammenheng med hverandre. Endringene på Facebook vil føre til at den tradisjonelle kampanjesiden på nettet vil forsvinne.


Nye sosiale tjenester
Arve Øverland - digital practice director for Europa i Hill+Knowlton stilte spørsmålet; Når skal vi bruke noe annet enn Facebook? Og når er det vi skal ta de nye tjenestene på alvor og bruke dem som en del av markedsføringsmiksen? Øverland fokuserte hovedsakelig på Pinterest og Google+.


Man hører stadig om nye sosiale medie-tjenester, og akkurat nå snakker alle om Pinterest. Kort fortalt er Pinterest en digital oppslagstavle for bilder og innhold på nettet. Google+ er litt Facebook, litt Twitter, litt Linkedin i Google-universet. Google sin "like-knapp" heter "+1", men er et sterkere virkemiddel, fordi den påvirker søkeresultatene.


Fly på Facebook
Christian Kamhaug ,«Head of Social Media» i SAS, fortalte om hvordan de jobbet med sosiale medier i SAS. Tilstedeværelsen har fire hovedmål:


1. Redusere negativ omtale.
2. Lage godt innhold som forteller SAS-historien, og gjør den delbar.
3. Bygge omdømmet til SAS som en aktiv og tillitvekkende organisasjon.
4. Drive trafikk til nettsidene, og fylle flere flyseter.


Høydepunkter fra SXSW- verdens største digitale messe
Leonard Kongshavn og Ole Emil Johnsen fra Gambit H+K var på SXSW i Austin, Texas, og hadde kofferten full av de ferskeste trendene innen teknologi og digital kommunikasjon.


Mange forventet at en ny tjeneste skulle få sitt gjennombrudd på SXSW, i likhet med Twitter, Gowalla og Foursquare tidligere år. En slik tjeneste kom ikke i år, og konferansen hadde derfor satt sosiale medier i et mer strategisk perspektiv. Ole Emil og Leonards rapport fra SXSW kan du lese på bloggen vår; Tankestue. http://blogg.gambit.no/sxsw-dette-er-det-nye-store-i-sosiale-medier/


Du kan også se og laste ned presentasjonene fra frokostmøtet på vår blogg; Tankestue. http://blogg.gambit.no/frokostmote-om-facebook-og-sosiale-medier/


Publisert 22.03.12