8 april 2014

Vant to europeiske PR-priser med Norad-kampanje

Norad-kampanjen «Gjenfødt» gikk denne uken til topps i to kategorier i den europeiske PR-konkurransen In2 SABRE Awards. Prisen legger spesielt vekt på kreativitet, innsikt og innovasjon.
Vant to europeiske PR-priser med Norad-kampanje
- Det er utrolig tilfredsstillende å hevde seg i denne internasjonale kåringen. Arbeidet med Norad-kampanjen viser at vi klarer å ta i bruk alle finessene innen kommunikasjonsfaget på en kreativ og nyskapende måte, sier adm. dir. i Gambit H+K, Ole Tom Nomeland.


Gambit H+K har jobbet med å utvikle kampanjen sammen med Norad og Dekode. I konkurranse med 2400 nominasjonsbidrag fra 40 land har juryen bestemt at «The Born Again Simulator» / Gjenfødt-kampanjen var best i to kategorier:
 
  • Microsite, Website, Portal, Apps
  • Public Service Announcement
I tillegg er kampanjen også finalist i Gold og Diamond SABRE Awards i ytterligere to kategorier; Digital and Social Media - Digital Campaign og Reputation Management. Vinnerne i disse kategoriene blir først offentliggjort under prisutdelingen i London 20. mai.
 

Kampanjesiden gjenfødt.no er en digital simulator som viser deg hvordan livet ditt kunne sett ut om du ble født i et av landene som mottar norsk bistand. Ditt nye liv blir presentert i en Facebook-liknende «timeline», som er fylt med unikt og reelt innhold basert på hendelser, sosiale og kulturelle forhold og statistikk fra landet du blir gjenfødt i.


Hver av de 170 000 profilene som ble generert gjennom simulatoren var unike. Blant de som ble gjenfødt var Kronprins Haakon og Heikki Holmås. Hver femte person delte sitt «nye liv» i sosiale medier, og den gjennomsnittlige brukeren brukte over 3 minutter på å studere sin nye profil.


Om SABRE Awards
SABRE står for Superior Achievement in Branding, Reputation & Engagement. SABRE Awards er verdens største PR- konkurranse, og deler hvert år ut utmerkelser til PR-arbeid som demonstrerer bransjens høyeste nivå av kreativitet, integritet og effekt.


Tidligere har Gambit H+K vunnet flere SABRE Awards sammen DNB. I 2012 var det navneskiftekampanjen på Facebook «11.11.11» som ble kåret til verdens beste PR-kampanje for bank og finansielle tjenester. Og i 2013 var det kampanjen «Beste bank for småbarnsfamilier» som ble hedret med en «diamond» i kategorien «Superior Achievement in Reputation Management».