Daron - Jakten på kunnskap

Hvem har stjålet bistandsbudsjettet? En informasjonskampanje i form av et digitalt kodespill økte kunnskapen og kjennskapen til norsk bistand til utdanning.
Daron - Jakten på kunnskap

Øke kunnskap om bistand

Undersøkelser viste at befolkningen under 30 år har lavest kunnskap om bistand. Derfor var det viktig å bruke virkemidler og kanaler som engasjerte unge voksne til å lære mer om norsk bistand.


Konseptet Daron – Jakten på kunnskap er et digitalt kodespill som tar spillerne med på en reise til landområder Norad samarbeider med. Spillerne får poeng for hver enkelt kode de klarer å løse.


Gjennom kampanjeperioden våren 2016  har tusentalls nordmenn mistet nattesøvnen, revet seg i håret og febrilsk bedt om hjelp. Det dukket opp hundrevis av kommentarer på ulike blogger, diskusjonsforum og FB-grupper. Alle ba om hjelp fra andre spillere for å løse kodene. Til slutt ble Norges beste kodeknekker kåret.
   

Strategisk og operativt

I denne kampanjen har vi jobbet strategisk og operativt blant annet med med interessentanalyse, konseptutvikling, design, innholdsproduksjon, studier, medieløp, PR, event og kampanjeevaluering. Vi har samarbeidet med Dekode og våre inhouse-partnere Gefühl i utviklingen av spillet. 


Vi opplevde gode resultater i kunnskap og holdning til Norads rolle knyttet til kunnskap og utdanning. Over 130 000 personer besøkte Daron.no og det ble løst 568 413 oppgaver om Norad og norsk bistand. 
 
Kampanjen oppnådde en økt kjennskap til Norad på 8 prosent, og en økt positiv holdning til bistand på 12 prosent hos målgrupopen 18-30 år. Kunnskap om hvordan Norge jobber for å bedre utdanningssituasjonen for befolkningen i utviklingsland økte med 16 prosent etter kamanjen.