TINE BA: Milkhake

Slik ristet TINE Milkshake seg tilbake i publikums hjerter, med god hjelp fra Gambit.
TINE BA: Milkhake
Oppgave: Relansere TINE Milkshake i markedet


Tilnærming og metode: TINE ønsket å nå unge forbrukere som hadde et forhold til TINE Milkshake fra produktet sist var i handelen i 2008. En stor gruppe unge forbrukere hadde allerede engasjert seg i sosiale medier for å få produktet tilbake i butikkene, og disse gruppene ble brukt for å spre nyheten om at TINE kom til å re-introdusere Milkshake. Gjennom kontinuerlige oppdateringer og konkurranser på Facebook, Instagram og små filmsnutter på YouTube, engasjerte TINE målgruppene og holdt dem varme i et halvt år fram til Milkshake var tilbake i hyllene. På et halvt år fikk TINE Milkshake mer enn 25.000 følgere på Facebook, og ble et av de mest populære norske merkevarene innen drikke på Instagram. Lanseringen av TINE Milkshake ble markert med en lanseringsfest på Aker Brygge med mer enn 150 inviterte fans. Etter at produktet kom i butikk, fortsatte fansen hypen ved å dele bilder av TINE Milkshake på Facebook og Instagram.


Leveranse og resultat: Gjennom å tease målgruppen gjennom aktiv bruk av sosiale medier fram til og etter lanseringen, kunne TINE notere seg en av de aller største salgssuksessene av et nytt produkt noen sinne – helt uten tradisjonell markedsføring. TINE Milkshake har blitt et meget godt selgende produkt, med mer enn 15 prosent markedsandel innen sitt segment.